Inscenizacja dramatu Adama Mickiewicza „Dziady cz.II”
W listopadzie w Szkole Podstawowej im. Rodziny Horodyńskich w Zbydniowie klasa VII przygotowała czytaną inscenizację lektury obowiązkowej – II części „Dziadów” Adama Mickiewicza.
Czym są tytułowe dziady? Dziady to ludowy obrzęd pogański, którego celem było wywoływanie dusz zmarłych przodków (zwanych dziadami) w celu nakarmienia ich i napojenia. Uczty dla dusz urządzano głównie w domach, ale też na cmentarzach i wzniesieniach. Najważniejsze obchody słowiańskich dziadów celebrowano wiosną (2 maja) i jesienią , w nocy z 31 października na 1 listopada.
Lekcja wspólnego czytania II części „Dziadów” Adama Mickiewicza stanowiła podsumowanie cyklu tematów z lektury . W przygotowanie teatralnego odczytania ważnego dzieła naszego narodowego wieszcza zaangażowała się cała klasa. Uczniowie podzielili się na grupy, przydzielili poszczególnym osobom role, a następnie w obrębie zespołów przygotowali inscenizację. Niektóre grupy zadbały o kostiumy, charakteryzację i rekwizyty.
Inscenizacja „Dziadów” odbyło się w szkolnej Sali „bilardowej”, która zamieniła się tego dnia w cmentarną kaplicę. Przy zapalonych świecach i zaimprowizowanej trumnie uczniowie w skupieniu czytali i przedstawiali sceny z dramatu Adama Mickiewicza. Siódmoklasiści odtworzyli losy lekkich, ciężkich i pośrednich duchów, które wywoływał na scenę Guślarz. Dodatkowy element tajemniczości i grozy wprowadzały kwestie Chóru który wraz z mieszkańcami wsi wypowiadał prawdy moralne i co pewien czas powtarzał słynne:
„Ciemno wszędzie, głucho wszędzie.
Co to będzie, co to będzie?”
Wywoływane kolejno przez Guślarza postacie duchów opowiadały swoje historie ku przestrodze żywych.
Dzięki wykorzystaniu technik teatralnych podczas czytania z podziałem na role II części „Dziadów” Adama Mickiewicza, uczniowie klasy VII nie tylko zrozumieli treść utworu, ale też poznali znaczenie ludowych świąt i obrzędów zakorzenionych w naszej tradycji. Świat duchów oraz ich przewinień i pouczeń skłoni siódmoklasistów do głębszej refleksji nad istotą człowieczeństwa we współczesnym świecie.
Relacja filmowa poniżej: