W czasie wakacji obserwuj, rób zdjęcia, notuj, podziwiaj!
Chociaż wakacje już prawie się rozpoczęły, warto przypomnieć wybrane zajęcia terenowe, w których uczestniczyli uczniowie czwartej klasy.
W wiosennej, słonecznej aurze poznawaliśmy budowę piętrową lasu, uczyliśmy się rozróżniać drzewa liściaste i iglaste, szukaliśmy mieszkańców łąki i pola uprawnego. Bezbłędnie nazywaliśmy zboża, poznawaliśmy rodzaje korzeni wyrywając chwasty, szukaliśmy czterolistnej koniczynki. Ktoś sprawdził, czy pokrzywa rzeczywiście parzy, ktoś pobawił się z rudym kotkiem, a innym razem znalazł leniwego ślimaka.
Dziewczynki zbierały listki i kwiatki, a chłopcom udało się zaobserwować mieszkańca wysokich traw – pająka. Czyżby to kolczak zbrojny, jedyny pająk w naszym kraju, którego ugryzienie wywołuje dreszcze i objawy zatrucia? Pod lupę trafił też kowal bezskrzydły, owad, którego odwłok ma charakterystyczny czerwono-czarny wzór oraz pracowite mrówki. Żadnemu z obserwowanych zwierząt nie zrobiliśmy krzywdy i wszystkie wypuściliśmy na wolność.
Dziecięca ciekawość oraz spostrzegawczość sprawiły, że świat przyrody nie ma już tylu tajemnic. Korzystając z różnych przyrządów mi.in. lornetek, lupy, pojemników do przechowywania zbiorów utrwalaliśmy to , o czym wcześniej uczyliśmy się na lekcjach w klasie. Doświadczenia zdobyte w obcowaniu z naturą zwiększyły naszą świadomość ekologiczną dzieci. A większa świadomość, to też większy szacunek do zwierząt, roślin i całego środowiska naturalnego, z którym jesteśmy nierozłącznie związani.
W czasie wakacji obserwuj, rób zdjęcia, notuj, podziwiaj!
Alina Piwowar