Szanowni Rodzice, drodzy Uczniowie,
ponownie stajemy przed wyzwaniem, jakim jest proces nauki na odległość – nauki z udziałem nauczycieli i uczniów oraz nieocenionym wsparciem rodziców. Nie jest to sytuacja komfortowa
– naprawdę wszyscy chcemy szybkiego powrotu do tradycyjnej nauki w szkole! – ale też i nie nowa, bo przecież mamy kilkumiesięczne doświadczenie z ubiegłego roku szkolnego. Był czas na analizę
i wyciągnięcie wniosków, które obecnie pomogą nam pracować jeszcze lepiej. Teraz bardziej niż kiedykolwiek od naszej dobrej, odpowiedzialnej, zgodnej współpracy zależy sukces dydaktyczny każdego ucznia – na miarę jego pracy i możliwości. Mam wspólny cel, dążmy do niego odpowiedzialnie i uczciwie, wspierając się wzajemnie.
Uczniu! – oto kilka wskazówek dla Ciebie:
- zamieniłeś salę lekcyjną na zacisze domowego pokoju, ale staraj się tak mocno, jakbyś był
w szkole!; - bądź samodzielny, nie licz ciągle na pomoc lub wyręczenie przez kogoś innego – Ty się uczysz, więc Ty pracujesz!;
- teraz bardziej niż kiedykolwiek polegaj na sobie – uaktywnij swoją wewnętrzną dyscyplinę, uruchom wewnętrzną motywację:
- potraktuj naukę zadaniowo – zrób to, co jest do zrobienia, nie ociągaj się, nie odkładaj
na później. Pamiętaj prostą zasadę: wykonanie = zamknięcie tematu; - bądź uczciwy, pracuj systematycznie, nie marudź, nie szukaj zwyczajowych wymówek,
że nie rozumiesz, że za dużo, że nie tak, że nie możesz – przecież chcieć to móc!; - zgodnie z planem lekcji uczestnicz w zajęciach online, nie unikaj ich pod byle pretekstem,
nie wykręcaj się od tego, co dotyczy Ciebie i co należy wykonać; - trzymaj się zasad ustalonych przez nauczyciela, współpracuj, konsultuj, wykonuj;
- w kontaktach online zawsze bądź uprzejmy, traktuj innych z szacunkiem, stosuj adekwatne
do formy zwroty grzecznościowe – zwyczajowe „dzień dobry”, „proszę”, „dziękuję”, „pozdrawiam” są nieodzowne w budowaniu dobrych relacji.
Rodziców prosimy o cierpliwe wspieranie dziecka, a wspierać nie znaczy wyręczać, wykonywać zadania za dziecko – czasami dla przysłowiowego świętego spokoju, bo dziecko nie chce, bo się ociąga, bo mówi, że nie umie. Albo po prostu dla lepszej oceny, która wówczas jednak nie będzie adekwatna i nie będzie spełniała swojej funkcji. Taka ocena nie stanie się miarą rzeczywistej wiedzy i umiejętności, nie zakomunikuje tego, w jakim stopniu uczeń NAPRAWDĘ rozumie, wie, potrafi. Prosimy o przygotowanie dziecku warunków do nauczania zdalnego – stanowiska do pracy, miejsca zacisznego i spokojnego, w którym będzie mogło się skupić. Prosimy o czuwanie nad przebiegiem procesu nauczania zdalnego, wdrażanie dziecka do samodzielności, systematyczności, poczucia obowiązku i odpowiedzialności z naukę własną. Prosimy o rozmowy z dzieckiem na temat nauki:
w jakich zajęciach uczestniczyło, czego się dowiedziało, co ma zrobić, co już wykonało i jak mu poszło – to da dziecku poczucie, że rodzic się tym wszystkim interesuje, że jest czujny, że wspiera, może pomóc, ale to jednak tak naprawdę dziecko jest za swoją naukę odpowiedzialne, musi nad nią wykonać pracę.
Prosimy o konsultowanie się z nauczycielami, pedagogiem oraz psychologiem szkolnym w sprawach związanych z dzieckiem, jeżeli będziecie mieć Państwo taką potrzebę.
Jesteśmy dostępni w godzinach naszej pracy za pośrednictwem telefonów, e-dziennika, poczty elektronicznej, Messengera.
Życzmy sobie zdrowia, dobrej, owocnej współpracy ukierunkowanej na rozwój ucznia oraz szybkiego powrotu do nauki w szkole.
Anna Cisowska – pedagog szkolny